Tidigare moment under sovrumsrenoveringen var ganska tunga, det tog energi och tid att lerklina och lägga ett gammalt bångstyrigt golv. När vi väl kom fram till tapetsering och målning kändes det som att ”nu börjar finliret”. Men att välja tapet och färgkulörer tog också sin tid och det är vad detta inlägg kommer handla om samt lite tapethistoria.
Jag och Rickard har en viss uppdelning av alla moment under en renovering/restaurering. Denna uppdelning grundar sig i vem som är bäst på vad. Rickard är superduktig på att räkna och bygga saker så resultatet blir rakt, vinkelrätt och i lod. Jag är bra på att komprimera ihop olika idéer till en helhet, moment som kräver tålamod och sånt som kräver lite finess. Val av tapet och färg samt tapetsering och målning faller därför direkt in på min ”att göra lista”.
Tapetval
Valet av tapet och färg till sovrummet bottnade i en vision om ett rum med en lugn och harmonisk atmosfär i gammaldags och romantisk stil. Huset i sig är i grunden enkelt och sovrum generellt hör också till de enklare rummen i ett hus från slutet av 1800-talet i ett hus likt vårt. Tapeten fick därför inte vara för prålig, typ stormönstrad med snirkliga guldmedaljonger. Det var även viktigt att ta hänsyn till ljusinsläppet i rummet. Det finns bara ett fönster och vi skulle få plats med en hel del möbler som stjäl ljus och får rummet att se mindre ut. Exempelvis var planen att konstruera en platsbyggd garderob samt ha någon typ av sänghimmel (som jag alltid drömt om).
Förutom mönster och färg på tapeten, som helst skulle vara tidstypiskt för slutet av 1800-talet, kändes det även viktigt att välja en papperstapet. Varför lägga tid och energi på att skapa en diffusionsöppen vägg om vi sen sätter upp en tapet som inte andas. Efter att ha screenat av utbudet hos Lim & Handtryck, Handtryckta tapeter, Duro, William Morris etc. landade jag i följande alternativ.


Jag var länge inne på nr 6, Liljor, i den första bilden men övergick sen till att vela mellan alla alternativen av Hovdala blomma. Efter att ha konsulterat Rickard, mamma, lillasyster samt kollegor kom jag fram till att den blå var för kall, den grå/röda skulle bli för mörk och den gula för gul. Den rosa däremot var varm i tonen, gav en gammaldags känsla och romantisk atmosfär.
Tapeter efter gamla förlagor
Den tapet vi valde, Hovdala blomma, kommer från Lim & Handtryck som är ett tapetmakeri som trycker tapeter efter historiska förlagor med gamla originalvalsar. Att sätta upp tapeter för att smycka väggarna, först i tyg och sen papper, har en tradition långt tillbaka i historien. Till en början, 1600-1700-tal, var papperstapeter förbehållet de mer välbeställda i samhället, dvs slott och herrgårdar.
Omkring 1850-talet medförde industrialiseringen att den maskinella papperstillverkning av cellulosa kom att bli ett billigare alternativ till papper jämfört med den tidigare framställningen av linnelump. Även den maskinella tillverkningen av själva mönstren utvecklades under 1800-talets mitt. Tidigare använde man sig av blocktryck, dvs. samma princip som potatistryck fast mönstret ristades in i tex ett träblock som färgades och trycktes på pappret. Men omkring mitten av 1800-talet började man trycka tapeter med hjälp av mönstrade trävalsar. Kombinationen av papper på rulle och valsar som man vevade för hand kanske inte låter så häftigt idag men på 1800-talet var det revolutionerande. När ångmaskinen sen kom och valsarna kunde drivas med ångkraft tog tillverkningen av papperstapeter fart ordentligt. Framstegen medförde att tapet blev billigare att tillverka. Vilket medförde att även ”vanligt folk” hade råd att tapetsera. Tapeten fick först genomslag i städerna och därefter spreds den ut på landsbygden.

Tapeten Hovdala blomma
Tapeten Hovdala blomma härstammar från 1890-talet och har fått sitt namn från Hovdala slott där tapeten ursprungligen satt. Denna tapet finns med i Lim & Handtrycks kollektion Kulturhistorisk bok. Jag funderade lite på dess ursprung, dvs passar en tapet från slottsmiljö till väggarna i vårt timmerhus? Men enligt mitt tycke är inte tapeten särskilt slottslik utan förhållandevis enkel. Tillverkningen av tapeten sker fortfarande på traditionellt sätt med linoljeförstärkt limfärg. Tillverkningsprocessen är ren och råvarorna till största del förnyelsebara vilket är viktigt för oss. De använder inget akrylatskikt, som många tillverkare lägger på pappret idag, men tapeten är ändå avtorkningsbar.
Linoljefärg och val av kulör
Gällande typ av färg så var det givet att använda linoljefärg. Linoljefärg finns för både inomhus- och utomhusbruk och går att använda på nästan alla material som trä, kalkputs, stuck, metall och natursten. Linoljefärg består av naturlig linolja och naturliga färgpigment. Linoljan framställs av jordbruksgrödan lin genom att linfröna pressas. Färgpigmenten kommer antingen från jordpigment, tex färgerna umbra, terra och ockra, eller oxidpigment, tex kromoxidgrön och kromgult. Färgen har även flera bra egenskaper. Vid målning av linoljefärg på trä tränger oljan in och vårdar till skillnad från en modern färg som lägger sig på ytan. Linoljefärgen åldras även väldigt vackert. Istället för att lossna i ”flagor”, slits färgen ned vilket ger en vacker patina. En annan stor fördel med linoljefärg är att den utan problem går att måla över. Dessutom tycker jag att den luktar gott.
Från början hade jag tänkt vitt och beige som kulörer till murstock, golvsockelpanel, listverk, tak och dörrar. Ett typiskt färgval för min del. Men efter att ha valt tapet kände jag att det fanns en risk för att det rosa i tapeten skulle ta överhanden och att rummet skulle bli för gulligt. Efter att ha fått inspiration från den nygamla tröskeln in till sovrummet fick jag idén att gå utanför boxen och vara lite ”galen”. Varför inte ha grönt eller kanske en roströd färg i kombination med beige? Galet, eller hur 😉

Ute på hal is
Jag kände att jag var ute på hal is. Grönt och rött var inte mitt förstahandsval vilket skapade osäkerhet. Så jag vände mig till Byggnadsvårdsbutiken i Norrköping och fick hjälp att plocka ut lite olika alternativ. De är fantastiskt duktiga och hjälpsamma och för att underlätta valet fick vi med lite olika prover hem. Något vi lärde oss under färgvalsproceduren var att kulören på linoljefärg varierar väldigt mycket beroende på ljus. Vilket beror på de naturliga pigmenten i färgen. Tips är därför att ta hem färgprover och titta på dem i det rum färgen ska målas.
Efter lite velande mellan olika nyanser av grönt samt även rött landade vi tillslut i grön umbra, 70% och 30% och i en bruten vit kulör. För att tona ner det rosa och ”gulliga” kom vi fram till att listverk och garderob skulle målas i den mörka kulören. Dörrar, fönsterbräda och fönserbåge i den ljusa umbran. Tak och taklist i vitt.
Nedan är bild på resultatet av kombinationen av tapet och färg. Kommande inlägg kommer handla om proceduren att först lumppappa väggarna, målning och sen tapetsering. Ljuset i tunneln är i sikte och sovrumsrenoveringen börjar lida mot sitt slut 🙂

Håll utkik efter del 7 för då ska tapeten upp och färgen strykas 🙂
0 kommentarer