I föregående inlägg om sovrumsrenovering berättade jag om hur det gick till vid val av färg och tapet till sovrummet. Vi bestämde oss för tapeten Hovdala blomma från Lim & Handtryck samt Grön Umbra i två nyanser. Och efter mycket förberedelser, var det äntligen dags för målning och tapetsering. Men ett ytterligare förberedande moment kvarstod, uppsättning av grålumppapp. Detta inlägg handlar om hur tapet och färg äntligen kom upp på väggarna.
Som jag berättat i inläggen om lerklining och kalkputsning hade vi tidigare gått en kurs i kalkputsning. Under kursen beskrevs uppbyggnaden av väggarna i följande ordning: lerklining, kalkputs, grålumppapp och sist tapet eller målning av pappen. Jag är faktiskt inte helt säker på varför man behöver ha grålumppapp närmast kalkputsen. Men min gissning är att grålumppappen, som är grövre än en papperstapet, är mer tålig och förlåtande för ojämnheter. En papperstapet går lätt sönder om väggen tex har små klumpar puts som sticker ut. Vid nya torrsprickor i kalkputsen finns det även risk att tapeten också spricker. Min tro är därför att grålumppappen fungerar som en förstärkning av tapeten. Grålumppapp kan köpas i vanligt byggvaruhus. Men det finns olika kvalité och vissa märken innehåller plastrester. Så om du är noga med materialvalet ska du kolla innehållet i pappen.
För uppsättning av både papp och tapet använde jag ett cellulosaklister i pulverform som man blandar ut med vatten. På förpackningen framgår att pulvret ska blandas med vatten under stark vispning. Det står att klistret ska vara klumpfritt men för att vara på den säkra sidan blandade jag lite i taget och använde elvisp. Helt enligt min levnadsprincip, ska jag göra nått gör jag det ordentligt. Står det ”stark vispning” så vispar jag ordentligt 🙂
Pappen limmas upp med tapetklister och den kan sättas upp både vågrätt och lodrätt. Pappen är väldigt tjock det är därför viktigt att ha på ordentligt med klister och att pappen får ligga och dra ca 5 minuter före uppsättning. Jag använde roller för smeta ut klistret och en pensel till skarvarna. Våderna klippte jag av och satte upp lodrätt, i övrigt använde jag mig av samma teknik som vid tapetsering.
Målning – grundfärg
Efter grålumppappen var det dags för målning, av tak, lister och murstock, och därefter tapetsering. Före grundmålning schellackade jag alla kvistar med BIN. Tänk på att ha god ventilation i rummet när du målar med BIN, färgen är jättebra men luktar väldigt starkt. Använd även en ”skitpensel” som du inte är rädd om. BIN torkar på 0-tid och penseln du använt kommer vara förbrukad efter målningen.
Vid inköpet av färg blev jag rekommenderad att använda Slipgrund V, från Engwall & Claessons, en vattenburen alkydemulsion grundfärg. Jag använde färgen för grundmålning av både på tak, lister och på väggen där elementet skulle sitta.
Var första gången jag använt denna typ av färg och helt ärligt är jag inte så förtjust i den. Färgen torkar fort vilket jag ser som en nackdel och eftersom den är vattenbaserad blev det väldigt fuktigt i rummet under målningen. En fördel med färgen var att den är tjock och fyller ut ojämnheter (vilket inte linoljefärg gör). Men efter att ha målat med linoljefärg så har jag vant mig vid att ha tid på mig att justera och snygga till ojämnheter och skarvar. Det hinner man inte med denna färg. Efter 30 sekunder är det ”torrt” vilket jag upplever som stressande. Grundfärgen gjorde dock sitt jobb på så sätt att träet sög åt sig linoljefärgen jämt och resultatet efter slutmålningen med linoljefärg blev riktigt bra.
Målning – linoljefärg
Linoljefärgen och den kulör vi valde, Grön Umbra (RAÄ 3A-30 och RAÄ 7A-30) var jag supernöjd med från första penseldraget. Vid färgvalet hade jag rådfrågat mamma, lillasyster och mina tre arbetskollegor. Vi valde mellan fem olika kulörer och alla tillfrågade valde ut olika favoriter, inte mycket till hjälp 🙂 Dessutom var min mammas utlåtande om den mörkgröna färgen, som vi trots allt slutligen valde, att den liknande spädbarnsbajs 🙂 Men Rickard och jag valde oberoende av varandra samma kulör så det fick helt enkelt bli bajsgröna lister vilket var fruktansvärt roligt att berätta för mamma. Efter att färgen väl kommit upp och torkat är vi dock alla sju eniga i att färgen enbart är vackert mörkgrön.
På bilden nedan är tak och lister färdigmålade. Linoljefärg ska målas tunt och i flera lager. Det räcker att dutta penseln i färgburken, absolut inte doppa halva penseln. En liten dutt färg på penseln räcker mycket längre än man tror. Ett roligt talesätt gällande linoljefärg är att det ska vara mer färg i burken när du är klar än när du började.
Jag velade länge mellan att måla murstocken i samma vita som taket eller i den ljusa umbran. Jag valde tillslut Grön Umbra ljus och det känns rätt även om murstocken traditionellt sett oftast är vit.
Tapetsering – kantskära tapet
Målning avklarad och nu dags för tapetsering. En utmanade och rolig sak med tapeter tillverkade på traditionellt vis är att de måste kantkäras. Jag var nervös för detta när jag tapetserade sovrummet men det gick faktiskt riktigt bra och var inte alls svårt. Kartongen med tapetleveransen från Lim & Handtryck innehöll även en instruktion med beskrivning om hur man ska gå till väga vid både tapetsering och kantskärning.
Jag kantskär tapeten med hjälp av en tapetkniv. Det är viktigt att kniven är vass. Med hjälp av markeringen på tapeten kunde jag hålla en rak linje och jag använde vårt långa vattenpass att skära efter. För att inte skapa rispor i tapetserarbordet la jag en lång planka under tapeten. Eftersom väggarna är ojämna och dessutom olika höga försökte jag sprida ut spillresterna på botten och toppen och skar av efter tak och golvlist när tapeten var på plats.
Tapetsering – hörn är en utmaning
Som vid all tapetsering är hörnen en utmaning. Ett knep vid hörn med omönstrad eller randig tapet är att mäta ut och skära av tapeten på längden så endast ett par centimeter överlappar hörnet. Därefter tapetseras den resterande tapetlängden på den andra med ett par millimeters/centimeters överlapp.
Jag var dock tveksam till om det skulle funka med denna mönstrade tapet. Dessutom var inte hörnen i sovrummet 90 grader, trots noggrannhet vid både lerklining och kalkputsning, och avståndet från golvlist till taklist skilde sig från vägg till vägg. Därför kändes det meningslöst att försöka sig på att tapetsera hörnen med en hel våd i ett svep. Det var som gjort för att bli snett och ge gråa hår. Jag använde därför det knep jag brukar använda för omönstrade och randiga tapeter. Det blev inte perfekt men ändå riktigt bra och definitivt bättre än om jag tapetserat hörnet med en hel våd.
Skarven i det högra hörnet hamnade precis i hörnet och syns knappt när man tittar på väggen.
Det slutliga resultatet efter målning och tapetsering
Här kommer några bilder av resultatet efter att målning och tapetsering av sovrummet var klart. Dessutom är elementet på plats och fönsterbrädan har fått sig lite färg (Grön Umbra ljus).
Nu är det bara garderobsbygge, målning av garderob, tapetsering av garderobsvägg samt målning av dörrarna kvar. Men det kommer i nästa inlägg som jag även tror kommer bli det sista i följetongen om sovrumsrenoveringen.
0 kommentarer